Castagne

Deze website wordt verbouwd en is tijdelijk buiten gebruik.

Informatie over mij als schrijver van levensverhalen vind je op

Leventeboek.nl

Story Terrace

 

Ebooks

Waarde(n)vol leven en werken – in 7 stappen naar meer tevredenheid

Gratis ebook Waarde(n)vol leven - in 7 stappen naar meer tevredenheidSoms kan ik me heel onrustig voelen over mijn leven. Alsof ik niet genoeg doe, niet mijn missie aan het vervullen ben. Dan raak ik vervolgens de focus kwijt omdat ik alles tegelijk wil doen en voel me daar weer gefrustreerd over.

Herken je dit? Dit ebook wil je een manier bieden om je blijer te voelen in je werk en je leven. Door focus op wat echt belangrijk voor je is. Als je leeft volgens je diepst gevoelde warden, is alles wat je doet immers zinvol.

Download het ebook nu

————————————————————————————————————————-

Van bank naar beter – stap uit je comfortzone

Uit je comfortzone met ebook Van bank naar beterNa je werk ben je lekker onderuit gezakt op de bank, kijkend naar je favoriete programma. Het is afgelopen, maar je hebt nog geen zin om op te staan dus je pakt de AB en zappen maar. Na Het familiediner, het laatste stukje van een goede film die je verder gemist hebt en RTL Late Night ga je (veel te laat) naar bed. Weer een avond om waarin het je niet is gelukt van die bank af te komen. Je baalt van jezelf want eigenlijk had je nog even willen gaan sporten. Het is er weer niet van gekomen…
De spreekwoordelijke bank staat symbool voor wat we allemaal wel kennen: gemakken waar je in blijft hangen terwijl er ‘out there’ activiteiten en uitdagingen zijn die je meer zouden brengen. Daarom dit ebook, om je te helpen van jouw persoonlijke ‘bank’ af te komen. Als dat nodig is natuurlijk ;-).

Download nu het ebook

Stress- en burnout

Stress & burnoutbegeleiding

1 op de 8 werkenden heeft last van stress. Geldt dat ook voor jou?

Check je stress

  • Ben je al moe voordat je naar je werk gaat en zie je ertegenop?interesting image stress
  • Ben je sneller dan normaal geprikkeld of geïrriteerd (kort lontje)?
  • Heb je slaapproblemen?
  • Heb je last van sombere gevoelens of pieker je veel?
  • Heb je meer moeite om je werk gedaan te krijgen?
  • Vind je het moeilijker dan anders om beslissingen te nemen?
  • Heb je geen zin in de dingen die je normaal gesproken prettig vindt om te doen?
  • Is je eetpatroon veranderd, bijvoorbeeld meer snoeplust?
  • Heb je lichamelijke klachten zonder duidelijke oorzaak?

Het zijn een aantal van de kenmerken die er op kunnen wijzen dat je last hebt van chronische stress. De lijst van symptomen is lang. Het begint met lichte klachten, die zich opstapelen en verergeren als je geen maatregelen neemt.

Wat gebeurt er bij (chronische) stress?

Stress hoort erbij. Een beetje tenminste. Je lichaam is er op ingericht om met stress te kunnen omgaan, sterker nog, het zorgt ervoor dat je in actie komt als het nodig is. Een ingenieus stelsel, het sympatisch systeem (het ‘gaspedaal’ eigenlijk), treedt in je lichaam in werking en zorgt ervoor dat je doet wat nodig is. De bekende vecht/vluchtreactie als je de spreekwoordelijke beer ontmoet.

Rem Dit systeem is er op ingesteld dat het maar kortdurend met stress te maken krijgt. De beer is verjaagd of gedood en je bent weer veilig. Alles komt tot rust en je lichaam gaat door de invloed van het parasympatisch systeem, de ‘rem’, terug naar de normaalstand.

Beren Maar in ons moderne leven zijn er andersoortige ‘beren’, die we vaak niet herkennen. Het begint met de wekker ’s morgens, die voor de eerste adrenalinestoot zorgt. Het ochtendritueel, al dan niet gehaast, het verkeer op weg naar je werk, je to-do lijstje dat onderweg al door je hoofd maalt. En dan begint je werkdag pas. Uiteraard zijn er dan de uitdagingen die bij het werk horen: presteren op de toppen van je kunnen. Af en toe? Of voortdurend? Daarnaast zorgen ook het gamen en bezig zijn met social media, wat je vaak als ontspanning tussendoor of ’s avonds doet, voor stijging van je adrenaline level. Datzelfde geldt voor een bezoek aan de sportschool. Beren in vermomming dus.

Verschuiving Zo houd je je stress gedurende de dag, dagen, weken of maanden in stand en daarmee het sympatisch systeem geactiveerd en krijg je te maken met chronische stress. Je lichaam raakt gewend aan de hogere activatie van het sympatisch systeem waardoor je het niet meer ervaart als stressvol. Lekker toch, hoor ik je denken. Maar zo werkt het niet!

interesting image burnout
Roofbouw
Stress is met name hierdoor een sluipmoordenaar. Je denkt dat je het allemaal prima redt en lekker bezig bent. Echter intussen bouwt zich een hersteltekort op in je lichaam en ben je in princip
e roofbouw aan het plegen. Het actieve sympatisch systeem legt een aantal lange termijn functies in je lichaam namelijk min of meer plat. Dat gaat bijvoorbeeld ten koste van je immuunsysteem en op den duur ook van allerlei cognitieve functies zoals je geheugen.

Teveel of te weinig Het draait allemaal om balans tussen belasting en herstel. Hersteltekort loop je al op als je chronisch te weinig slaapt: je lichaam en geest moeten dan harder werken om het normale ‘werk’ te kunnen doen. Als je dit nooit compenseert door periodes met voldoende slaap pleeg je roofbouw en zul je uiteindelijk de gevolgen gaan merken. Hetzelfde geldt voor alle andere vormen van stress: als er niet tijdig compensatie is, loop je uiteindelijk aan tegen een chronisch stress syndroom of burnout.

Signalen Vaak is er een mix van oorzaken, zowel privé als werk. Achteraf waren er vaak genoeg signalen die je niet hebt herkend of hebt genegeerd en zo beland je in een toestand waarin je het gevoel hebt geen grip meer te hebben op je leven en waarin je volkomen uitgeput bent. Het mechanisme in je lichaam is ontregeld met tal van psychische en lichamelijke klachten tot gevolg. Rust alleen is nu niet meer genoeg om te herstellen. Ook de reden waarom twee weken vakantie of uitslapen niet helpen …

Heb je (chronische) stressklachten of zit je inmiddels al met een burnout thuis? Wil je weer goed functioneren op je werk en prettiger gezelschap zijn voor je omgeving? Heb je professionele begeleiding nodig om weer goed in je vel te komen en op een gezonde manier met stress om te gaan?

Castagne Career Support helpt bij stress en burnoutinteresting image burnout

CSR®-Methode Bij stress en burnout maak ik gebruik van een bewezen effectieve manier om je te begeleiden naar herstel, de CSR®-Methode. CSR staat voor Chronische Stress Reversal, het terugdraaien en herstellen van de (ziekmakende) effecten van chronische stress. De aanpak vindt plaats op drie niveaus: fysiek, mentaal/emotioneel en gedragsmatig.

Hoe ziet deze aanpak er uit? Deze bestaat uit de volgende stappen:

  1. Eerste hulp bij stress en burnout: het zo snel mogelijk verminderen van belasting en klachten.
  2. Werken aan herstel: inzicht in patronen, energiegevers- en vreters, ontspanning, oorzaken van stress aanpakken.
  3. Opbouw vitaliteit: vaardigheden en zelfmanagement voor gezonde balans.
  4. Opbouw fysieke en mentale conditie: geleidelijke opbouw van de belasting, fysieke en emotionele/mentale grenzen her-, er- en verkennen.
  5. Sociaal en maatschappelijk herstel/re-integratie.
  6. Consolidatie: terugvalpreventieplan en nazorg.

Als coach en counsellor heb ik tal van methodieken in de toolkit die ook dienst doen bij stress- en burn-outbegeleiding. De manier waarop je omgaat met stress heeft immers van alles te maken met je persoonlijkheid, je ervaringen en je overtuigingen.

iStock_000009166985XSmallResultaat van deze aanpak

  • Je weet hoe jouw energiebalans werkt en hoe je deze kunt bijsturen om een herhaling in de toekomst te voorkomen.
  • Je hebt je valkuilen en grenzen leren kennen en weet ermee om te gaan.
  • Je kunt weer met zelfvertrouwen aan het werk gaan.
  • Je hebt levensstijl goed onder de loep genomen en weet wat goed voor je is.
  • Je zit weer lekker in je vel en functioneert daardoor beter op je werk en in je privéleven.
  • Je hebt meer energie.
  • Je staat gelukkiger in het leven omdat je weet wat belangrijk voor je is.

Je hoort vaak (achteraf) dat een burnout een blessing in disguise bleek. Dat ervaar je natuurlijk helemaal niet zo als je er middenin zit. Een burn-out is vaak een bittere noodzaak om jezelf beter te leren kennen, om je meer bewust te worden hoe je fysieke en mentale balans werken, wat belangrijk voor je is. Dat leidt soms tot nieuwe wegen en in ieder geval tot bewustere keuzes. Dat kan een mens gelukkiger maken en dat hoop ik je ook mede aan te reiken.

Hoe werkt het?

Als je wilt weten wat deze aanpak je te bieden heeft, gaat dat als volgt in zijn werk.

  1. Persoonlijke of telefonische kennismaking

In een gratis kennismakingsgesprek bespreken we je situatie, je wensen en behoeften. Je beslist vervolgens of je verder wilt gaan met de volgende stap, indien van toepassing na overleg met je werkgever en de bedrijfsarts.

  1. Stress-check

Door middel van een digitale stressmeting en een uitgebreid interview vindt vervolgens de intake plaats. Zo bekijken we in welke fase (overspannenheid, burnout of andere indicatie) je je bevindt en wat er nodig is voor je herstel.

  1. Begeleidingsplan en offerte

Desgewenst ontvang je vervolgens een begeleidingsplan op maat met daarin doel, herstelplan en kosten.

Hoe nu verder? Wat is de eerste stap?

Bel 06 28577403 (bereikbaar tijdens kantoortijden) of mail voor een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

 

Feiten over stress

  • Gemiddeld loopt 1 op de 8 werkenden heeft last van stress.
  • Jaarlijks verzuimen 75.000 werknemers door overspannenheid en burn-out
  • Burn-out komt steeds vaker voor: van 10% in 2010 naar 12% in 2013.
  • De gemiddelde verzuimduur bij overspannenheid en burn-out loopt op: van 124 dagen in 2004 naar 180 dagen nu.
  • Bovendien komt stress op steeds jongere leeftijd voor: bijna 50% van de uitval bij 25 – 34 jarigen heeft te maken met stress.
  • De combinatie van werk en zorg is een belangrijke oorzaak van stress: 1 op de 7 werkenden is ook mantelzorger.

Bronnen

  • Arboned (2015)Verzuim door stress op steeds jongere leeftijd
  • TNO (2013) Nationale Arbeidsomstandigheden Enquête
  • RIVM (2014)Hoe vaak komen overspannenheid en burn-out voor en neemt dit toe of af?

Vergoeding

De stress- en burn-outbegeleiding wordt niet vergoed door de ziektekostenverzekering. Wel kun je je werkgever vragen om (een deel van) de kosten voor zijn rekening te nemen.  Sommige werkgevers hebben hiervoor een verzekering afgesloten. In zo’n geval zal het makkelijker zijn om je werkgever te overtuigen van het nut en de noodzaak van een goede behandeling en begeleiding tijdens jouw herstel.

Omdat een burn-out niet vanzelf over gaat is het belangrijk te zorgen dat je de juiste begeleiding krijgt om te herstellen. Door hier zelf een actieve rol in te spelen is de kans groter dat je een behandeling vindt waar jij je prettig bij voelt.

Als je een behandeling gevonden hebt waar jij wat aan denkt te hebben, bespreek dit dan met je bedrijfsarts. Als hij achter de gekozen behandeling staat, zal hij je werkgever hierover adviseren. Aangezien je werkgever verplicht is mee te werken aan je re-integratie zal hij met goede argumenten of een alternatief moeten komen om de behandeling van jouw keuze te kunnen weigeren.

Symptomen van chronische stress

Psychische klachten

  • Concentratieproblemen
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenverlies
  • Stemmingswisselingen
  • Neerslachtig
  • Passief
  • Opgejaagd gevoel
  • Nergens zin in
  • Neiging tot verslaving
  • Verward/duizelig
  • Gevoelig voor prikkels

Lichamelijke klachten

  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Gevoel van uitputting
  • Pijn in de spieren (tintelingen/jeuk/spierspanning)
  • Nek en schouderpijn
  • Buikspanning/buikpijn
  • Snelle ademhaling/kortademigheid/benauwdheid
  • Hoofdpijn
  • Oorsuizen
  • Last van maag en/of darmen
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk
  • Koud/koorts
  • Hyperventilatie
  • Trillende handen

Herken je meerdere van deze verschijnselen? Lees verder wat stress met je doet.

9 tips om succesvol door te zetten

door·zet·ten (zette door, heeft doorgezetkrachtiger worden volharden iets (ondanks bezwaren) laten doorgaan (Van Dale)doorzetter2

We hebben zo onze rolmodellen in het doorzetten: topsporters, grote leiders, visionairs. Epke Zonderland, Nelson Mandela,Steve Jobsl Bedenkers van nieuwe realiteiten die ooit niet voor mogelijk werden gehouden en die er zeker niet geweest zouden zijn als hun scheppers niet (onder meer) zouden hebben doorgezet. Tegen alle tegenslag, afkeuring, ongeloof en onvermogen in. Het resultaat is het bewijs.

Onmisbaar Zo groots hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn. We hebben het hier over de schijnbaar bovenmenselijke maat. Een maatje (of een paar) kleiner mag best. Hoe sterk ben jij precies in doorzetten? Herken je dit als een eigenschap van jezelf? Vast wel want doorzettingsvermogen is onmisbaar in het leven. Als je er niet een beetje van zou hebben zou je letterlijk niets bereiken, want bij de eerste de beste tegenslag zou je afhaken en je plan, wat het dan ook is, laten varen. Je hebt echter leren lopen, fietsen, zwemmen, autorijden en wat al niet meer. Iedereen heeft dus een zekere mate van doorzettingsvermogen. Toch zijn er grote verschillen. Waarom kan de ene mens goed doorzetten en de andere niet?

Nature or nurture? Doorzetten is deels een kwestie van karakter. Sommige mensen hebben van nature al een aantal eigenschappen die een rol spelen bij doorzettingsvermogen en profiteren daarvan bij het bereiken van een doel. Ook zelfvertrouwen en geloof in het doel spelen een rol. Hoe sterker je je met je doel verbonden voelt, hoe gemakkelijker je over obstakels op de weg ernaartoe heen zult stappen. Maar ook ervaring is belangrijk. Als je een paar keer ondervonden hebt dat het zin heeft om obstakels te overwinnen en ervoor te blijven gaan, dan ga je dat meer als part of the game zien en laat je de moed een volgende keer minder snel zakken.

Variabel Je doorzettingsvermogen kan op het ene gebied veel groter zijn dan op het andere. Of op het ene moment groter dan op het andere. Je kunt succesvol afvallen maar naderhand alles er weer aan eten. Je kunt in je werk heel succesvol zijn maar er niet in slagen om voldoende te sporten, zoals je je had voorgenomen. Maar je weet dan dat je het kunt. En over sporten gesproken: dat is een uitstekende activiteit om te werken aan je doorzettingsvermogen. Wat je in het sporten leert, kun je ook inzetten op andere terreinen. Als het niet lukt, ga dan niet in de smoesjes-mode maar vraag je in alle eerlijkheid af wat je tegenhoudt (zie ook tip 8). Put kracht uit wat je wél goed lukt en werk aan de  oplossing in plaats van te rusten in het probleem.

Werk Doorzettingsvermogen is een waardevolle competentie op de werkvloer. Het helpt je om succesvol te zijn in andere competenties zoals zelfstandigheid, resultaatgerichtheid, stressbestendigheid en besluitvaardigheid. Zeker in beroepen waar je een eigen koers moet varen en standvastig moet zijn is doorzettingsvermogen een onmisbaar item op je cv. Voor managers en ondernemers bijvoorbeeld. En wat dacht je van creatieve beroepen als architect, regisseur en kunstenaar? Dat je over deze competentie beschikt toon je tijdens je sollicitatie aan door voorbeelden te geven, bijvoorbeeld doordat je een studie en een baan gecombineerd hebt. Of door het volbrengen van een lastige taak en het overwinnen van obstakels.

Ontwikkelen Voor doorzettingsvermogen kun je niet trainen, er zijn geen cursussen in. Wel kun je er zelf aan bouwen en er bewust mee omgaan. Focus op je doel en weet wat er van je gevraagd wordt om dit te bereiken. Het helpt als je goed bent toegerust voor je taak, als je plezier hebt in wat je doet en vertrouwen in jezelf hebt.

Tips om succesvol door te zetten

  1. Realiseer je wat je al gedaan hebt, hoeveel energie je er al in gestopt hebt. Laat je dat zomaar lopen?
  2. Verdeel de weg naar je doel in kleinere stappen. Vier je successen tussentijds en bouw beloningen in voor jezelf.
  3. Formuleer op een positieve manier en maak er een aantrekkelijke gedachte van voor jezelf. Niet ‘nooit meer snoepen’ maar ‘gezond eten’.
  4. Gooi je plan niet overboord als het eventjes niet lukt op een minder moment maar pak het de volgende dag(week, maand weer op.
  5. Bedenk hoe je je zult voelen als je je doel bereikt hebt. Visualiseer jezelf in die hippe nieuwe outfit of in je droombaan.
  6. Zorg voor een stok achter de deur, bijvoorbeeld een maatje bij het sporten, lijnen, werk vinden, collegiale coaching etc. Twee (of meer) weten meer dan één en zo help je elkaar door je moeilijke momenten heen.
  7. Blijf stappen zetten. Als grote er even niet in zitten, dan maar een kleintje.
  8. Zorg dat je gedachten je helpen. Neem je overtuigingen over jezelf of je doel eens onder de loep: wat denk je werkelijk? Denk je stiekem dat het toch niet lukt, dan gaat het ook echt niet werken. Kijk eens als volgt naar je overtuigingen:
    • Wat zeg je eigenlijk tegen jezelf over dit doel of deze onderneming?
    • Gaat deze gedachte je helpen? Wat is het resultaat als je dit blijft denken?
    • Welke gedachte zal je wel helpen?
    • Schrijf deze helpende gedachte op en hang hem goed in het zicht.
  9. Focus vooral op je doel. Mensen die sterk op het doel gericht zijn succesvoller in het bereiken ervan dan degenen die meer met de obstakels bezig zijn.

 

Succes begint waar de anderen opgeven en jij doorzet! (auteur onbekend)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

VIP Quick Start loopbaanbegeleiding

Wil je individuele begeleiding en liefst in korte tijd sollicitatieklaar zijn? Hier vind je alle informatie over het VIP Quick Start traject.VIP Quick Start loopbaanbegeleiding

Voor wie?

  • Je wilt individuele begeleiding maar hebt geen tijd of ziet het om een andere reden niet zitten om thuis aan je opdrachten te werken.
  • Je wilt in korte tijd het complete traject doorlopen.
  • Je houdt ervan om enkele uren achtereen intensief ergens aan te werken.
  • Je bent in staat om tijdens vier achtereenvolgende weken een dagdeel in te plannen voor het traject.

Werkwijze

  • In een intakegesprek worden de coachvraag en doelen bepaald en de haalbaarheid van dit traject voor jou gecheckt.
  • In vier achtereenvolgende weken werken de coach en jij gedurende een dagdeel (3 – 4 uur) aan de verschillende onderdelen van het loopbaantraject, looptijd ca. 1 maand.
  • Er wordt gebruik gemaakt van diverse werkvormen zoals interviews, testen, visualisatie, creatieve werkvormen en diverse methodieken.
  • De sessies vinden plaats in de praktijk in Groenekan of op een andere locatie in Utrecht e.o.

Resultaat

  • Je weet wat je drijfveren zijn en wat je energie geeft.
  • Je hebt zicht op je kwaliteiten en competenties maar kent ook je valkuilen en belemmeringen en weet hoe je daarmee om kunt gaan.
  • Profiel, cv, résumé, alle tools die je nodig hebt om je te presenteren.
  • Je hebt je persoonlijke arbeidsmarkt in kaart.
  • Je bent up-to-date met betrekking tot netwerken en social mediagebruik bij het solliciteren.
  • Je hebt een actieplan voor jezelf bepaald en de eerste stappen gezet.

Tarief

Klik hier als je meer wilt weten over onze tarieven voor loopbaanbegeleiding.

Bel voor al je vragen 06 28577403 of mail info@castagne.nl. Direct een afspraak maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek kan natuurlijk ook.

Terug naar Programma’s (edit)

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Loopbaanbegeleiding die bij je past

Hallo professional,

Wat is jouw aanleiding voor loopbaanbegeleiding?

  • Ben je niet helemaal tevreden met je baan?
  • Zou je willen weten waar je hart ligt en wat belangrijk voor je is?
  • Wil je iets anders maar weet je niet wat?
  • Heb je nooit een échte keuze gemaakt en wil je dat nu bewust doen?
  • Vraag je je af wat nu precies je kwaliteiten en wensen zijn en welk werk daar bij past?
  • Moet (of mag ;-)) je op zoek naar een andere baan?
  • Wil je onderzoeken hoe je meer energie kunt halen uit je huidige baan?

Allemaal begrijpelijke redenen om stil te willen staan bij je loopbaan. Immers, je begint ooit ergens aan en je kunt er ook lang in groeien en een tevreden gevoel hebben ….

Maar de wereld verandert.

Het werk verandert.

Jij verandert!

Logisch dat je nu wilt stilstaan bij je loopbaan. Of liever: werken áán je loopbaan. Want dat is wat je hier doet!

Het is dus aan jou. Wil je weer vlammen, stralen, fonkelen? Het kan echt, want werk dat bij je past en dat je van nature gemakkelijk af gaat, geeft je de energie die je nodig hebt.

Stel je  maar eens voor:

-        Je weet waar je passie ligt, wat je energie geeft en waar je voor gaat, in werk maar ook daarbuiten
-        Je doet werk waarin je kunt floreren en dat je uitdaagt om te blijven groeien
-        Je kunt genieten van dingen buiten je werk omdat je goed in je vel zit
-        Je bouwt bewust aan je carrière en je toekomst.
-        De mensen om je heen profiteren mee van jouw plezier en energie.

Wat je daarvoor nodig hebt is:

-        helder zicht op wat je wilt en bij je past
-        een duidelijk doel voor jezelf en je carrière
-        zicht op je persoonlijke arbeidsmarkt en de stappen die je wilt zetten
-        zelfbewustzijn in het navolgen van je droom en je doelen
-        een positieve mindset in wat je kunt en wilt
-        moed om ervoor te gaan en open te staan voor nieuwe ontdekkingen, in je werk, en in jezelf!

Genoeg te ontdekken. Kijk hieronder voor onze programma’s.

Kijk wat het beste bij je past en klik hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>