Deze week werd me tijdens een workshop over generaties, die ik samen met collega-generatiecoaches van Rijp en Groen gaf bij een mobiliteitsnetwerk, natuurlijk gevraagd hoe ik dat toepas in loopbaanbegeleiding. Een heel eenvoudig antwoord is daar niet op.
Bril Kennis van generaties kun je opdoen door er een boek over te lezen en de kenmerken, kwaliteiten en behoeften tot je te nemen. Maar waar het echt om gaat is om je bewust te zijn van de ‘generatiebril’, zowel van je cliënt als van jezelf. Een goede coach is zich altijd bewust van de mogelijke brillen die hij draagt. Maar die van de generatie is er een die zo impliciet met de tijd meekomt, dat je het wel eens niet zou kunnen merken.En dan hebben we het niet over levensfase, want dat is er natuurlijk ook een. Nee, generaties verschillen in een aantal zaken wezenlijk van elkaar en pakken het in dezelfde levensfase anders aan. Zij vinden een eigen en nieuw antwoord op eeuwige vragen.
Hoe ontwikkel je dan dat bewustzijn? Samen met je generatiegenoten praat je over de ‘incubatietijd’ van je generatie, je hebt het dan over de relatie met je ouders, vrienden, school, de invloed van gebeurtenissen in de wereld, media en tv etc. Ergens tijdens zo’n gesprek gaat het dan plotseling rondzingen en wordt het generatiegevoel als het ware geboren. Dat klinkt bijna magisch maar is simpelweg het gevolg van de onderlinge herkenning van meer en minder zichtbare elementen van de tijdsgeest en de thema’s van de generatie, al heeft een ieder daar op eigen wijze invulling aan gegeven.
Dynamiek Een volgende stap is het verhaal van de andere generaties. Als je hen hoort en ziet vertellen wat zij over zichzelf ontdekt hebben en hen daarop kunt bevragen, ontdek je hun verhaal van binnenuit. Dan ga je voorbij etiketten en oordelen en doe je een dieper inzicht op in de waarden en drijfveren van andere generaties dan overzichten en boeken kunnen bieden. Want zoals altijd: waar aandacht is voor elkaars verhalen, ontstaat begrip, compassie en daarmee ruimte. Ook de dynamiek tussen de generaties wordt hier duidelijk: wat roepen bijvoorbeeld babyboomers op met hun vaak als eigengereid betitelde houding bij hun ‘kinderen’, de pragmaten? De pragmaten komen de babyboomers tegen op de werkvloer en reageren al dan niet bewust op de hen van thuis bekende energie.
Drie niveaus Heb je dit eenmaal ervaren, dan zie je het overal terug. Het gaat dan om drie niveaus. Het eerste is de persoonlijke ontwikkeling, de weg die gelopen is en de richting waarin men verder wil gaan. Het kennen van het generatieverhaal kan hier nieuwe aspecten aan toevoegen. Het herkennen van thema’s als van de generatie kan een bevrijdende werking hebben voor het individu.
Het tweede niveau is de interactie met leden van andere generaties. Ook hier kan bekendheid met patronen van generatiedynamiek herkenning en bevrijdende inzichten opleveren. Zoals in het bovenstaande voorbeeld tussen babyboomers en pragmaten.
Het derde niveau gaat over de rol van generaties in de samenleving en organisaties. Hier is voorzichtigheid geboden omdat we weer snel belanden in gegeneraliseerde kenmerken, kwaliteiten en valkuilen van generaties, maar het kan wel inzichtelijk maken waar generationeel gezien de krachten liggen, wat voorkeuren zijn voor werkstijlen, leiderschapstijlen, omgangscultuur en kwetsbaarheden.
Daarnaast en door dit alles heen is uiteraard het bewustzijn van belang dat ook de begeleidende coach in al deze aspecten vanuit zijn eigen generatie deel heeft.
Opbrengst Wat heeft een loopbaanbegeleider (of andere coach) hier nu aan? Het levert hem of haar geen nieuwe methodiek op, maar vormt een waardevol inzicht in een dynamiek die er hoe dan ook is, en waar je al dan niet gebruik van kan maken door er voeling mee te hebben. De vraag is hier niet: to be or not tot be part of a generation. You just are.
Kennismaken met generaties en generatiebewustzijn kan via de workshop Generatieverhalen. Klik hier voor meer informatie.
Welke generatie meldt zich het meest bij jou met een loopbaanvraag? Stem hieronder.
Geef een reactie